Stress håndtering
På langt de fleste arbejdspladser er der perioder med flere og større opgaver end virksomheden og den enkelte medarbejder er gearet til.
Det er en del af at være en virksomhed og en medarbejder i udvikling og vækst.
Men når disse perioder bliver reglen og ikke undtagelsen, er der nødvendigt at gøre noget ved det, så der bliver en mere hensigtsmæssig balance
mellem kapaciteten og opgavernes karakter, mængde og størrelse.
Når jeg bliver inviteret ind i en sammenhæng, som er præget af stress, er jeg optaget af at få kortlagt mængden af stress og at få undersøgt de faktorer,
som tilsammen skaber og vedligeholder den belastende situation.
Årsagen til ubalancen kan være mange og forskelligartet, ofte er det resultatet af et samspil mellem flere forskellige faktorer.
Men stress peger altid på nødvendigheden af forandring og udvikling. En udvikling som ofte bør foregå på flere niveauer, hvis den skal have den nødvendige effekt,
ikke bare hos den medarbejder som reagerer med forskellige fysiske, psykiske og adfærdsmæssige symptomer.
Stress peger som hovedregel på en opgave, der skal løftes både af den stressramte og af ledelsen. Derfor vil mit arbejde med stress altid foregå i et samarbejde med ledelsen, idet jeg lægger vægt på at hjælpe ledelsen med at identificere og løfte den del af ansvaret, som ligger der.